De geschiedenis van een Gronings tjalkschip
Auteur: Lydia Lippens
Uitgever: Boekenplan / Mosae Verbo
100 pagina’s paperback
Afmetingen 23,5 x 19,5 x 0,8 cm
Verschenen juni 2020
Besproken in Bokkepoot 241, december 2020
Lydia Lippens (1947) was medewerker van de Universiteitsbibliotheek Maastricht. Na haar pensionering is zij zich nog meer dan eerder bezig gaan houden met de natuur; vooral vogels en planten hebben haar belangstelling. Ook fotografeert ze graag. Tijdens een bezoek aan haar dochter Marjolein die in Amsterdam op een tot woning verbouwde tjalk woonde, raakte Lydia geïnteresseerd in de geschiedenis van dit historische schip.
Hoe is een tjalk uit 1910 met de mooie naam Anna Sjoerdina als woonschip in Amsterdam terecht gekomen? Naar wie is het schip vernoemd? Wat is haar geschiedenis? Zo begon de zoektocht naar de geschiedenis van de Anna Sjoerdina die oorspronkelijk in Groningen als zeilend vrachtschip is gebouwd en pas na de Tweede Wereldoorlog overging op de motor. Echter door de toenemende industrialisatie, motorisering en schaalvergroting in de Nederlandse binnenvaart bleek het schip uiteindelijk toch te klein om zich economisch te kunnen handhaven en werd zij afgedankt.
Veel van die schepen kwamen na de Tweede Wereldoorlog op de schroothoop terecht. Ook werden veel van deze afgedankte vaartuigen tijdens de naoorlogse woningnood gekocht door particulieren en omgebouwd tot woonschip. Zo ook de Anna Sjoerdina. Voor woonbootbewoners volgde daarna een periode van strijd voor erkenning van hun woonvorm. Wonen op het water moest gelijk zijn aan wonen op de wal.
Deze geschiedenis gaat over een bijna vergeten wereld waar zeilschepen eeuwenlang het belangrijkste vervoer verzorgden en een dagelijks beeld waren in de vaarten, rivieren en steden. Het verhaal van de Anna Sjoerdina staat ook symbool voor de vele zelfstandige schippers die met hun gezin en trots op hun traditionele ambacht het zeilen hebben volgehouden tot het echt niet meer ging.